Daisypath Friendship tickers Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers Daisypath Happy Birthday tickers

Thursday 29 November 2012

Tutorial : DIY Botol Ajaib


Hari nie saya nak tunjukkan bagaimana cara-cara untuk membuat botol ajaib.. Alamak! formalnyerrr..geli pulak..hehe. Botol ajaib?? Apa tu?? Ajaiblah sangat..hehehe. Tak tau nak panggil apa sebenarnya. Tapi dalam botol nie ada lipatan-lipatan kertas yang terkandung madah-madah cinta kat dalamnya. Auwww..jiwangnya!! Sesuai dijadikan hadiah ataupun surprise untuk si dia yang teristimewa@tersayang. Tapi dengan syarat!!!!! Boleh ambik satu@sekeping je sehari..hehehehehe.

Biasanya ada jual yang readymade kat gift shop dan di bookstore. Tapi buat sendiri lagi mencabar kan?? Taklah mencabar mana tapi lagi thrill!! Lagipun kalau DIY boleh guna 'kata-kata hikmat' sendiri.. Si dia yang terima mesti rasa lagi terharu sebab dapat hadiah yang sentimental value..kan?kan? 

Idea nie timbul masa aku aku window shopping kat Jusco aritu. Sambil-sambil mencuci mata, tiba-tiba ternampak glass jar nie kat bahagian houseware department. Teruslah capai..hehe Pas beli jar, aku pergi MPH beli bahan-bahan yang lain.. Jom tengok peralatan dan bahan-bahan yang aku guna..=D

Peralatan
- Pen dakwat cair
- Pisau kertas
- Gam UHU @ Gam gajah

Glass jar..nak guna plastik jar pun boleh..lagi selamat!! Tak senang pecah..

Wrapping paper. Kalau boleh beli yang tebal sikit. Nak lipat senang + kalau kita tulis guna pen dakwat basah, tulisan tak tertembus. Cantik tak aku punya polka dots wrapping paper???hehehe. Comel kan? Jumpa kat MPH@Jusco@S2. Lipat kemas-kemas dan potong guna pisau yang tajam so potongannya jadi cantik.

Lucky starrrr!!hehehe. Tiba-tiba cam teringin nak beli n melipat-lipat nie. Cari kat bahagian stationery Jusco xjumpa. Pusing-pusing MPH pun xde.. Muka dah sedih jer macam nie ----> =(. Last skali aku pergi Popular. Yeah!!! Ada!!! Banyak lak tu..terus senyum macam nie ----> =D Sakit hati kan rasa bila mencarik barang tak jumpa. Nasib baik ada.. Yeah!!! N of course la acik pilih yg shining2 u...=D

Kalau ada sape2 yang dah lupa@tak tau cara melipat, ikut jer step nie. Biasanya belakang plastik dier ada ajar cara melipat step by step. Tapi kalau nak wat sendiri kat rumah, leh potong kertas panjang2 dan ikut step kat atas. Nie mainan aku masa skolah rendah dulu. Kalau tak beli, aku akan potong kertas panjang-panjang, lipat banyak-banyak dah penuhkan botol kosong. Tada!!! Leh jadi perhiasan..hee~

Nie aku panggil sampah..hehehe.  Aku letak pun sebab memang dah ada kat umah. Baki masa buat hantaran kahwin adik aku aritu. Kalau nak letak, letak kat bawah botol. Nampak cantik sikit. Tapi kalau tak letak pun takpe..

Ikut kreativiti masing-masing untuk hias botol ajaib korang. Memang dah ada idea camner nak hias tapi masalahnya, kotak hadiah aku ngam-ngam jer sampai penutup botol. So kalau nak letak bunga-bunga cinta, memang tak muat..=(

Tada!!! Comel tak?? Nie guna manik untuk jahit atas baju. Pun guna baki jahit manik aritu. Aku lekatkan guna gam gajah.. tu jer yang. aku jumpa kat umah.. nak carik gam UHU tak ada.. malas nak g beli..

The finished product!hehehe. Made with love.. Itu contoh jer ok? Puas ati bila buat sendiri. Lagi jimat dan cantik dari yang jual kat kedai. Boleh buat ikut suka kita. Hope insan tersayang saya tu suka dgn hadiah yang tak seberapa ni. Sakit pinggang buat nie tau..hehehe. Miss u sooooo much!

1 comment:

  1. kertas "sampah" tu cmner nk buat sndri yer? u just potong atau ade cara lain yg mudah?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...