Daisypath Friendship tickers Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers Daisypath Happy Birthday tickers

Friday 26 October 2012

Selamat Hari Raya Aidiladha



Selamat Raya Aidiladha diucapkan kepada seluruh umat Islam di muka bumi. Alhamdulillah kita masih bernafas untuk menikmati hari yang mulia ini. mungkin pada pendapat sesetengah orang, hari ini cuma hari biasa. cuma satu hari cuti umum.. sadly, aku pun rasa macam tu. Mungkin sebab kami berada jauh di perantauan.. langsung tak rasa kemeriahan raya..='(



Sedihnya bila ingat kat kampung halaman. kalau time raya haji,especially belah pantai timur, memang meriah sambutannya. Masa kecik-kecik kat kampung dulu, lepas habis sembahyang raya, papa dan arwah atok akan bawak aku tengok orang sembelih lembu.. macam-macam perasaan ada.. takut, geli, excited, kesian.. ada sekali tu, atok kena tendang ngan lembu. smpai terjatuh.. cedera lah jugak, tapi dier gelak-gelak jer..control macho kot..hehe. yang kesian, atok ada kencing manis. agak lama jugak lah nak tunggu luka-luka dier sembuh.

lepas selesai sembelih, daging-daging akan dibahagi dan diagih-agihkan.. banyak jugak lah proses. lapah dan buang kulit, buang segala isi-isi perut, kambus tanah tempat yang ada darah lembu/kambing tu tadi. entah, aku pun dah tak berapa ingat sangat. yang aku tau, bila atok n papa bawak balik, nenek dah bersedia untuk jadi chef terhebat. perghhh..sedapnya gulai daging nenek. ada jugak yang buat satay daging..nyam2.

sebelum masak tu, orang-orang pompuan biasa akan duduk kat dapur. potong kecik-kecik, masuk dalam plastik, bungkus banyak-banyak. tugas kami pulak(masa budak-budak, aku dengan sepupu-sepupu) hantar daging tu kat rumah-rumah saudara yang berdekatan dan jiran-jiran. hmmm..yang kelakarnya, bila kitaorg bagi, pastu dapat balik. ramai jugak la yang hantar daging kat rumah. diaorg rolling-rolling daging tu..hehehe. yang penting keikhlasan kita memberi dan bersedekah. meriahnya kat situlah.. tengok lembu disembelihkan, bertukar-tukar daging, masak sedap-sedap, family kumpul ramai-ramai, kira dapat mengeratkan lagi tali silaturrahim. 

Berlainan pula kalau sambut kat umah Seremban. ia tak semeriah cam sambut kat kampung. masa arwah mama ada dulu, ada jugak lah sambut.  merasa lah pakai baju baru, mama masak sedap-sedap. ada jugak yang hantar daging kat umah. jiran mak cik sebelah pulak, kadang-kadang dier bagi yang dah siap masak..hehe. apapun, masa mama ada, raya ke, tak ke, suasana tu pasti jadi meriah..kan best kalau mama ada lagi..

Aku tak sure aku dapat create kan balik suasana raya yang aku rindu macam dulu-dulu lagi atau tidak. kalau nak ikutkan, nie dah masuk dua kali hari raya Aidilfitri, dan dua kali hari raya Aidiladha yang aku dah sambut dengan suamiku. tapi yang sedihnya, everytime masuk raya, kadang-kadang sambut kat hotel, sambut dalam kereta, macam tak ada makna..=( hari raya Aidulfitri yang lepas, baju raya pun tak sempat pakai. sampai sekarang tak berusik. susah bila keluarga tak sepakat dan gaduh-gaduh. sebab tulah aku tak sabar nak bina family sendiri, ada anak sendiri.. kalau ada anak nanti, walaupun keluarga kecik, tapi aku nak penuh dengan kasih sayang.. InsyaAllah, Aminn.. tahun nie kami tak ada rezeki nak korban sendiri. seumur hidup aku, cuma pernah 1 bahagian.. someday, InsyaAllah.

Marilah kita hayati maksud sebenar korban. boleh klik link nie ----> Maksud sebenar Korban. Again, Selamat Hari Raya Aidiladha semua. salam sayang dari kami di perantauan..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...